Svar: Mælk til dreng på 11 måneder

19. oktober 2017

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære J og T

Tak for jeres brev :)

Det anbefales normalt med 2 flasker i døgnet indtil 12 måneders alderen, og derudover bruges der mme i grød og mos. De to flasker vil ofte ligge før middagslur og før putning om aftenen, eller de ligger aften og sen aften.

Jeres dreng er vant til at få flaske før sin lur om dagen og får så sin anden flaske, når han puttes til natten. Det lyder rigtig fint og alderssvarende, og det lyder også som om, at han falder fint i søvn og sover godt med denne rutine. Så hvorfor vil vuggestuen lave det om?

Jeg synes, at I skal bede dem bibeholde en flaske om dagen, så længe han er under 12 måneder, og så længe han trives med det. Hvis de fornemmer, at han selv siger fra overfor flasken og ikke længere viser behov for den, så er det naturligvis noget andet. Så kan de i stedet tilbyde ham lidt mme af en kop, og så må I forsøge at sikre hans behov for mme med en flaske derhjemme og mme i grød og mos og dermed gå ud fra, at han får sit behov tilstrækkeligt dækket, når han selv er i stand til at sige fra... men hvis han ...

Annonce

... stadig gerne vil have en flaske i løbet af dagen og tydeligt sover godt med den, så synes jeg bestemt, at den skal bibeholdes, når han ikke er ældre end han er.

Hvis de vil fjerne flasken, fordi den ligger før formiddagsluren, og de mener, at den tager pladsen op for hans indtag af frokost, så vil jeg foreslå, at de lægger flasken før middagsluren i stedet for om formiddagen. Så han stadig får en flaske i løbet af dagen, men så tilbydes den, når han har spist både formiddagsmad og frokost.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Da det netop fungerer godt med en flaske om dagen og en flaske før putning om aftenen, så synes jeg, at det er værd at prioritere denne rytme. Hvis I begynder at tilbyde ham en drømmeflaske sen aften, så får han denne nye vane, og det synes jeg ikke, der er grund til at give ham, når han om en måned så skal trappes ud af drømmeflasken igen... det synes jeg er synd for ham (og jer). En flaske om dagen eller alternativt mme af en kop vil derfor være at foretrække den næste måneds tid.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder